Emotie & kleur

Emotie & kleur

  • Tags | Rootz

    Geplaatst op: 4 maart 2016 | Door: Gerard Kroezen

Elke kleur roept andere gevoelens op. Elke kleur heeft dus een eigen uitstraling. De ene kleur straalt bijvoorbeeld rust en kalmte uit, terwijl de andere kleur chaos en herrie naar boven haalt. Benieuwd naar de resultaten bij misschien wel jouw favoriete kleur? Hieronder staat een rijtje met alle kleuren en de emoties ervan.

Rood is een krachtige vrolijke kleur die energie geeft, in veel culturen is rood de kleur van het leven. Het kan intimiteit en warmte uitstralen. Rood is levendig, onrustig en vraagt om actie. Ook is het een gebiedende kleur. Denk bijvoorbeeld aan een stoplicht.Rood dringt zich op en duwt andere kleuren naar de achtergrond. Rood is dus een kleur met tegenstellingen. Door deze tegenstelling wordt rood als een onrustige kleur ervaren.

In marketing gebruik je de kleur rood om iemand enthousiast te maken, het verhoogt namelijk je hartritme. Restaurants zetten deze kleur in om de eetlust van mensen te verhogen. MC Donalds, Coca Cola, Youtube en Lego hebben hier onder andere op de juiste manier gebruik van gemaakt.

Oranje is feestelijk, inspirerend, smakelijk, interessant, actief, warm en stimulerend.
Oranje staat ook voor een vriendelijk, vrolijk en zelfverzekerd merk. Wij hebben dit ook meegenomen in het ontwikkelen van ons eigen logo: Rootz* reclamebureau Zwolle.

Geel staat voor verwarmend, licht, stimulatie, helderheid, vrolijk, opgewektheid, speels, nieuwsgierigheid, energie.
Verschillende geeltinten zijn verrassend goed met elkaar te combineren.
In marketing gebruik je de kleur geel om iemand een gevoel van optimisme en jeugdigheid te geven. Door fysieke winkeliers wordt het vaak ingezet in de etalage, om de aandacht van de eventuele klanten te trekken. Kijk maar eens naar het logo van Shell, DHL, Zeeman en IMDb.

Groen is de kleur die in de natuur het meest voorkomt. Groen staat voor groei. Een levendige kleur die ontspannend werkt en frisheid en energie geeft. Het is de rustigste van alle kleuren. Het oog wordt er nooit door geïrriteerd en kan daardoor in onbeperkte hoeveelheid gebruikt worden.
Mensen die in een groene omgeving werken hebben minder snel gezondheidsklachten en worden minder snel depressief. Groen wordt gebruikt in nachtkijkers, omdat het menselijk oog meer verschillende kleuren groen kan onderscheiden, dan andere kleuren. Winkels zetten de kleur groen in om mensen een relaxt gevoel te geven. Is jouw doelgroep gefortuneerde mensen? Dan is de kleur groen iets om over na te denken, want groen wordt geassioceerd met rijkdom. BP, Land Rover, Holiday Inn en Starbucks maken hier gebruik van. Dit zijn de merken die ook wat prijziger zijn.

Blauw is een veelgenoemde lievelingskleur. Blauw wekt tegengestelde emoties op. Ze is de kleur van de lucht en de zee. Een kleur die rust brengt en een frisse uitstraling geeft, blauw is beschermend en vreedzaam. Aan de andere kant kan blauw ook een koude kleur genoemd worden: technisch, formeel en zakelijk. In combinatie met andere kleuren past blauw bijna overal bij, denk maar aan een blauwe spijkerbroek bijvoorbeeld. Blauw is qua emotie de volstrekte tegestelling van rood. Het is passief en ademt rust, kalmte en koelheid uit.

Verder verhoogt de kleur blauw de productiviteit en wordt het daardoor veel gebruikt op kantoor. Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat mannen een grotere voorkeur voor blauw hebben, dan vrouwen. In marketing wordt de kleur blauw vaak ingezet, omdat het een gevoel van veiligheid en vertrouwen in een merk oproept. KLM bijvoorbeeld kiest voor de kleur "Royal Blue".

Een duidelijke keuze vanwege de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Een helder blauwe kleur die geassocieerd kan worden met transparantie en helderheid. KLM wil voor zijn klant de eerste keus zijn en beoogt flexibiliteit en betrouwbaarheid.

Paars is de tussenweg van blauw en rood. Paars is de kleur van gevoel. Het werkt kalmerend en stimulerend. Daarnaast wordt paars geassocieerd met luxe, intelligentie en magie. Is het rood-paars dan heeft het meer de warme, levendige eigenschappen in zich. Is het meer blauw paars dan meer de koele, passieve eigenschappen.
De kleur paars wordt vaak gebruikt in beauty en anti-aging producten en om mensen te kalmeren. Een paar voorbeelden van bekende merken voor wie de kleur paars de voornaamste kleur is, zijn: Essence, Yahoo en Hallmark.

 

Delen | via Social Media: